noam yossef
← תובנות
12 June 2026 · 3 min read

הריצי pre-mortem לפני שזה נשבר

השנה שאחרי הגיוס היא הזמן שבו רוב המייסדים בונים את הדבר שיישבר אחר כך. יש זמן זול יותר לאתר את הסדקים.

post-mortem אומר לך למה זה נשבר. pre-mortem אומר לך איפה זה יישבר — בזמן שעוד אפשר לעשות עם זה משהו.

השנה הראשונה אחרי סבב היא מתעתעת. הכסף גורם לכל דבר להרגיש אפשרי, ולכן מייסדים מגדילים את הצוות, את ההבטחות ואת שטח הפנים מהר יותר מהתשתית שמתחת. הסדקים לא נראים ברבעון הטוב. הם נראים ברבעון הקשה הראשון — ואז הם כבר נושאי משקל.

התרגיל

הושיבי את צוות ההנהלה והניחי שעברו שמונה־עשר חודשים והצמיחה נתקעה. לא נכשלה — נתקעה, באופן הספציפי והמוכר שבו דברים כאלה נתקעים. ואז שאלי שאלה אחת: מה נשבר?

אנשים יודעים. הם תמיד יודעים. התשובות הכנות מגיעות מהר: גיוסי השכבה השנייה שעשינו מאוחר מדי, המייסד שעדיין בכל החלטה, הערכים שכתבנו על הקיר ומעולם לא אכפנו, הקצב התפעולי שמעולם לא בנינו.

למה זה עובד

זו רשות. "מה ישתבש" מזמין הגנתיות; "הניחו שזה כבר קרה" מזמין אמת. את לא מבקשת מאיש להודות בכישלון נוכחי — את מבקשת ממנו לספר כישלון עתידי, ואנשים יספרו לך על תרחיש היפותטי דברים שלעולם לא יתנדבו לומר על ההווה.

התוצר אינו מרשם סיכונים. זו רשימה קצרה ומדורגת של שלושת הדברים הסבירים ביותר להישבר, והתשתית שאת בונה עכשיו — לפני הכאוס, לא בתוכו — כדי שלא יישברו.

זו ארכיטקטורת צמיחה. היא זולה בהרבה מה-post-mortem.

פתק מדי פעם

מה שאני רואה בחדרי הנהלה.

מדי פעם — פתק קצר ושקול על העבודה שבין ההחלטה לביצוע. בלי רעש, בלי טקטיקות.

אפשר להסיר את ההרשמה בכל עת. איני משתפת פרטים.